Ekelund-Plars_enradig

”MAKING THE WORLD SUCK LESS!”

Vi vill alla göra något för dem som på något sätt behöver hjälp. Dagligen möts vi av rapporter om missförhållanden, problem eller sånt som kan förbättras. Vi engageras för stunden och sen går vi vidare med våra liv. Vi vill bidra till en bättre värld, men vad eller hur gör man?

I USA har DoSomething.org gjort något åt vår önskan om att skapa en bättre värld. Idag har man engagerat 3,5 miljoner unga människor i olika projekt. Från det lilla till det stora. Huvudsaken är att man har ett starkt engagemang som man är beredd att bidra med. DoSomething arbetar med mängder av förslag. Och räcker inte deras är det bara att addera till egna. Vi har väl alla något som vi tycker suger och som vi vill ändra på.

Make it happy, är en DoSomething-kampanj som vill motverka effekterna av att hälften av alla ungdomar upplever sig trakasserade eller uthängda på nätet. En värmande tröst kan då vara att få ett Instagram från en vän; förslagsvis att vi alla skickar en hälsning då och då till dem vi bryr oss om.

Men också många andra mer eller mindre väsentliga saker:

Free to Pee Petition: All-gender bathrooms allow trans & gender nonconforming people to feel safer when they've gotta go”.
Food Forward: Donate extra cafeteria food to a homeless shelter in your town.
Veggie Surprise: Prank friends with a meat-free BBQ to improve the planet.
BookItForward: Create a 'take one, leave one' book swap to promote literacy.
Stop Climate Change: Take action to stop climate change and protect our planet.

Från att enbart ha verkat inom USA etablerar sig nu DoSomething i ytterligare 10 länder under 2015, under parollen ”Making the world -- yes, the WORLD! -- suck less!” (http://en.wikipedia.org/wiki/Do_Something).

Förändringar kan bara skapas genom engagemang.

Engagemang och intresse leder till nya insikter som i sin tur förändrar mindset som i sin tur är förutsättningen för vårt handlande. Och speciellt för yngre människor handlar det om att få utlopp för sitt engagemang nu, i stunden. Ord och handling bör vara ett. Belöningen och gensvaret måste komma snabbt.

Och så är det ju i alla andra sammanhang också. Det vi säger måste vara relevant i nuet, det måste finnas en lösning nu, det måste gå att göra en beställning (eller vad det nu är) nu. Att vänta till sen är aldrig bra när jag är beredd att handla just nu.

Många företag agerar för långsamt, man vill vara säker (vad nu det är). Många företag uppträder för slätstruket, rädda för att väcka känslor och sticka ut (och ändå är tråkighet den största synden man kan begå). Bara det som sticker ut kan få vår uppmärksamhet. Bara det som är viktigt och riktigt meningsfullt kan få vårt engagemang.

En av de senaste veckornas uppmärksammade kampanjer i USA är McDonalds som följer i spåren av vad engagemang som DoSomething bereder vägen för.

Se filmen genom att klicka på bilden

Ännu mer här

Det som är viktigt brådskar.

Det som är riktigt, riktigt viktigt måste göras nu, det kan inte vänta. Så är det alltid för alla som är riktigt, riktigt engagerade och så är det följdriktigt för riktigt, riktigt framgångsrika företag.