Ekelund-Plars_enradig

"Om oss" suger.

Vilken sida på er hemsida lockar flest besökare? Om ni bedriver en verksamhet som de flesta andra så är det Om oss som kommer på någon av de första platserna. Och det är ju bra, under förutsättning att sidan skapats utifrån den kunskapen.

Alltså. Efter att vi kommit in på er hemsida för att se vad ni levererar vill vi se vilka ni är, vad ni står för, varför vi ska tro på er – och än mer, varför vi ska tycka om er och vara lojala. Vi vill snabbt bli övertygade om att just ni är rätt val för oss när vi söker underlag för våra beslut. Det är där Om oss kommer in. Den sidan betyder oftast make or break.

Varför är då Om oss oftast så styvmoderligt behandlad? Förmodligen för att det är svårt att berätta om sig själv. Det blir ofta pompöst och med en lång lista med buzzwords. Och framför allt tråkigt. Besökaren är inte intresserad av er, än mindre när ni startade verksamheten och när ni flyttade från Därviboddeförut till Nuborvihär.

Nu är det dags för en paradox: Om oss handlar inte om er, den handlar om besökaren. Han eller hon är bara intresserad av sig själv och söker därför kunskap som gör att han eller hon kan fatta ett klokt beslut.

Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor.

Besökarna bryr sig inte om vad ni gör. De bryr sig bara om vad de kan få, vilka lösningar ni kan erbjuda, vilka lösningar de tycker är viktiga. Det är därför du ska börja med kundens behov. Strunta i superlativen som ingen orkar lyssna till och kom med fakta. Tips: vad är det man brukar fråga er om när ni träffar kunder och prospekts irl. 

Låt texten till Om oss-sidan gå igenom en BS-detektor så att det mesta svamlandet hur duktiga ni är och vilka fantastiska visioner ni har försvinner. Var konkret, prioritera fakta och undvik överord. Berätta vad ni gjort, varför ni gjort det och vad det fick för konsekvenser för era kunder. Sen kan vi som besökare själva berätta hur vi reagerar och om vi tycker att det är fantastiskt eller inte. Försök inte att trycka på oss uppfattningar vi inte har.

Om oss handlar alltså om möten mellan människor. Analogt och digitalt. Och som besökare vill vi gärna veta mer om den andra. Varför vi ska göra affärer med varandra? Vi vill veta: vad är det ni tror på? Vad är det ni erbjuder mig som människa och beslutsfattare. Och ser vi ett foto kan vi lättare ta till oss ord och intryck. Vår hjärna funkar på det sättet: en bild på en människa väcker vår uppmärksamhet. Den sätter igång vår fantasi. Andra människor är intressanta. Eller den eviga sanningen: Det mest intressanta för oss människor är andra människor. Det gäller även på hemsidan.

Ännu ett riktigt effektivt sätt att inte utnyttja Om oss är att se på sidan som en statisk sida. En sida som inte behöver ändras. Men tillvaron är i ständig och snabb förändring. Besökarna är inte desamma, de ändras, allt omkring er ändras. Och om sidan egentligen ska handla om besökaren så måste den ändras minst lika ofta som alla andra undersidor.

Om oss handlar inte om hur bra och duktiga ni är, bara. Det är sidan där ni också bjuder in andra till att dela er vision, till att dela en framtid som ni båda tror på och vill skapa.