Ekelund-Plars_enradig

Ledarskap och människosyn.
Och känslor.

Jag har kommit i kontakt med ett företag som är en snabbväxare. På bara fem sex år har de gått från start up till över hundratalet medarbetare. Förklaringarna är naturligtvis flera. De löser på ett smart sätt problem som människor och företag har. De har en hög innovationsgrad, avståndet till efterföljarna får aldrig minska. De står sig bra i den internationella konkurrensen inom en bransch där flertalet sitter fast i lösningar som funkar sämre. Och de har lätt att dra till sig nya medarbetare. Min gissning är att framgången har en hel del med deras människosyn att göra.

När man går runt på företaget ser man en A4-text på många platser.

Man läcker alltid vad man tänker. I det här fallet att medarbetarna är viktiga, att man litar på dem, att man alltid måste våga vara människa, att det är människor av kött och blod som skapar förändring.

På det här sättet har man klarat av en massa ovidkommande struntsaker som skymmer i arbetslivet, eller som tar tid och skapar friktion. Som stjäl kraft från det man ska göra.

Företag är verktyg för medarbetares tankar och ambitioner. Och känslor. Känslor måste alltid väckas för att saker ska hända. Ingenting förändras om inte känslor väcks. Du blir inte bäst på något område utan en brinnande vilja. Men du kan heller aldrig bli bäst om du inte kan luta dig mot alla de som finns omkring dig, och känna stöd och trygghet, känna att du både kan och vill uppgå i något som är större än dig själv. Det är ju i det företaget vi vill jobba, där vi blir större än oss själva.