Ekelund-Plars_enradig

Med en enkel tulipan…

”Med en enkel tulipan uppå bemärkelsedan
Vi har den äran, vi har den äran att gratulera”

Så sjungs det ibland på födelsedagsuppvaktningar. Kanske vill man mena att det enkla är det mer äkta. Inte så tillgjort eller konstlat.

Men idag går man åt motsatta hållet i de flesta branscher. Man säger: Vi måste ha ett bredare sortiment. Med tanken att då kan man nå fler människor och grupper som har olika önskemål och behov. Att det då uppstår en betydande internkonkurrens kanske man inte tänker på, eller bryr sig om. Konsumentens valprocess sinkas och kanske hämmar beslutet. Både  producent och konsument tappar fokus.

På vissa marknader kan det fungera, på andra inte. Ett känt test är när man bjuder in människor till att provsmaka sex olika marmeladsorter och sen som ersättning få en burk med den smak man tyckte bäst om. I en annan grupp fick man smaka på 12 olika marmeladsorter och fick också här välja en som ersättning. I det första fallet var preferensen solklar och man valde snabbt sin favorit. I det andra fallet hade testpersonerna svårt att plocka fram en favorit och en del lämnade testet utan att ens orka välja en gratisburk.
 
Alternativen blev för många och sambandet insats och belöning blev inte tillräckligt lockande. Det var helt enkelt för jobbigt för att bara få en marmeladburk
 
Låt oss återvända till blommorna. Vi hamnar då och då i situationen att vi skulle vilja visa uppskattning, uppmuntran eller kanske mer intima känslor och tänker att en vacker bukett blommor skulle kunna vara en bra bärare av det vi vill förmedla. Och då börjar uppförsbacken. Vi ska ta oss till en blomsterhandel. Väl där ska vi bestämma en summa för buketten – inte för snålt, inte för dyrt. Sen ska vi lotsa blomsterhandlaren igenom stora delar av sortimentet för att skapa en bukett. Men kan man verkligen stoppa in rosor, kan inte det misstolkas? Och ser buketten inte lite ynklig ut i alla fall? Hur ska jag sen få över den till mottagaren, med bud blir ju ganska dyrt. Den från början vackra tanken har ersatts av osäkerhet och stress. Valfriheten tar mer ifrån oss än den skänker. Det enkla blir för komplicerat. Vi avstår.
 
En blomsterhandlare i Melbourne har gjort den här hemläxan:
https://www.littleflowers.com.au/
 
Vi älskar att fatta enkla beslut. Ett varumärke vi litar på. Ett okey pris. Och att man gör det enkelt för oss hela vägen, från hur vi ska välja till vad som händer när vi valt. Den som förenklar bäst vinner. Man kan kalla det ”visad omtanke”.
 
Eller ”krångla inte till det”!