Ekelund-Plars_enradig

The bigger they are...

Inom tungviktsboxningen finns uttrycket ”the bigger they are, the harder they fall”. Lätt att föra över till näringslivet. Den som blir riktigt stor riskerar nästan alltid att bli lite tyngre, lite osnabbare, lite orörligare. Ibland också självgod och grandios. Kodak och Nokia är de självklara exemplen, men listan kan göras lång. (Vi ska inte göra oss lustiga över att de inte såg farorna. De såg farorna men de var för tröga.). Det kommer med territoriet att den som blir marknadsledare alltid lämnar blottor.
 
Låt oss ta Gillette som exempel. Gillette är giganten. Gillette är synonymt med rakning. Visst har man blivit utmanad genom åren, men alltid lyckats slå tillbaka. Utmanarna har slagit på rustningen, utan att hitta den oskyddade glipan.
 
Men någon som identifierat sårbarheten hos Gillette är Dollar Shave Club.
 
Filmen förklarar det mesta:

Hemsidan förklarar resten.  
 
Det är lätt att respektera Gillette, men att gilla dem? Det är lättare att gilla Dollar Shave Club, inte minst för att de är utmanaren som parodierar marknadsledaren på ett befriande sätt.
 
Okey, Dollar Shave Club utmanade Gillette och vad hände sen? Läs om det här.
 
 Det här leder mig till en käpphäst: Man ska gilla att ha en riktigt bra och stark konkurrent. Det gör livet så mycket enklare. Det är som i japansk stridskonst, man använder motståndarens styrka till ens egen fördel.
 
Låt oss ta ett exempel. IKEA är världens mest framgångsrika möbelvaruhus. Här hemma konkurrerar MIO med IKEA. På hemsidan, i tevereklamen, i allt man göra berättar MIO att man har nedsatta priser och rea. Strategin är att använda ett betydligt högre men nedsatt pris för att konkurrera med lågprismästaren! Hur många tycker det verkar vara en klok strategi? Räck upp en hand! Varför letar inte MIO i stället efter akilleshälen?
 
 Hälsningar