Ekelund-Plars_enradig

McDonalds stökar till det

Nu svajar det lite. Man vill förnya sig. Men man väljer en äventyrlig (läs korkad) väg. Nu heter man inte bara McDonalds, man heter också Donken. Det betyder att man har två varumärken man ska fylla med innehåll. Ett officiellt och ett lite folkligare som nu också märkligt nog är officiellt.
 
En utgångspunkt i varumärkesbyggandet är att man ska vara konsekvent, man ska vara tydlig, man ska inte skoja med varumärket. Namn och logotype är heliga. Eftersom det är de som fylls med värde i allt man gör. (Eller som dräneras på värde när man är otydlig eller när man som VW hamnar i nyhetssändningarna för att man lurats.) Ett varumärke ska ha ett tydligt innehåll och inte läcka.
 
Men lika konstigt är hur man tänkte när man gjorde just Donken till ett varumärke. Donken är ett smeknamn som kunderna skapat. Det visar att McDonalds är en accepterad del i samhället och i människors liv. Hade de varit ointressanta hade ingen hittat på ett smeknamn, och nu inträffar det märkliga. McDonalds lyfter bort ett varmt och mänskligt smeknamn och gör det till sitt. Hur tänkte man då? Ska kunderna säga McDonalds eller Donken och går det lika bra med båda? Eller hitta på ett nytt smeknamn? Det som tidigare förde många kunder närmare fjärmar i stället.

Man offrar ett smeknamn som visar att kunderna gillar Mc Donalds för att ett kort tag använda det inställsamt och kladdigt.

McDonalds Sverige är ensamma om det här synsättet. Än så länge har jag inte sett Ålle (Åhlens), Merca (Mercedes), Burkens kallingar (Björn Borg). Och jag tror förklaringen är enkel, de förstår att människor uttrycker sitt gillande så långt att de hittar på och förenas av ett smeknamn. Klokt!